ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ


Η πρώτη ημέρα στο σχολείο, για τα παιδιά που αρχίζουν το Δημοτικό, αποτελεί μια ξεχωριστή εμπειρία. Αρκετά παιδιά σκέπτονται την προοπτική αυτής της ημέρας με έντονο άγχος, ωστόσο οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να περιορίσουν τις ανησυχίες τους με διάφορους τρόπους.


Μιλήστε με το παιδί σας

Το παιδί ενδέχεται να είναι αγχωμένο για την πρώτη ημέρα στο σχολείο. Ένας αποτελεσματικός τρόπος, ώστε να το βοηθήσετε, είναι να συζητήσετε μαζί του:
1. Εξηγήστε στο παιδί πού θα πάει, τι θα κάνει εκεί και για πόσο χρονικό διάστημα κάθε ημέρα.
2. Απαντήστε στις ερωτήσεις του. Προσπαθήστε να διαπιστώσετε τι σκέφτεται για το σχολείο.
3. Δώστε έμφαση σε οτιδήποτε μπορεί να θεωρηθεί διασκεδαστικό στη ζωή του σχολείου.
4. Τονίστε στο παιδί ότι θα το συναντήσετε με το τέλος της σχολικής ημέρας.
Ακούστε με προσοχή τις ανησυχίες του. Μην παραγνωρίζετε ότι πράγματα, τα οποία εκλαμβάνονται συνήθως ως δεδομένα ή ασήμαντα από έναν ενήλικα, είναι πιθανό να αντιμετωπίζονται ως απειλητικές καταστάσεις από ένα παιδί έξι ετών.

Το παιδί μπορεί να σας ρωτήσει: «Τι θα κάνω αν ….»

1. «Αν τα άλλα παιδιά δεν με συμπαθήσουν;»
Πιθανώς, το ενδεχόμενο αυτό αποτελεί τον μεγαλύτερο φόβο της πλειοψηφίας των παιδιών. Εξηγήστε του ότι τα περισσότερα παιδιά, που αρχίζουν το σχολείο, ανησυχούν για τον ίδιο λόγο, αλλά σύντομα διαπιστώνουν ότι οι συμμαθητές τους είναι ευχάριστοι και φιλικοί μεταξύ τους. Μην παραλείψετε να του πείτε ότι και τα υπόλοιπα παιδιά αντιμετωπίζουν την ίδια κατάσταση και έχουν εξίσου μεγάλη επιθυμία να δημιουργήσουν φιλίες. Στο ίδιο θέμα, καλό θα ήταν να γνωρίζει ότι θα καθίσει σε ένα θρανίο με κάποιο άλλο παιδί, συνεπώς πρόκειται για μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αρχίσει μια μακροχρόνια φιλία.
2. «Αν η δασκάλα δεν μου συμπεριφέρεται καλά;»
Μεταφέρετε στο παιδί το μήνυμα ότι η δασκάλα είναι ένα πρόσωπο που θα του συμπεριφέρεται με ευγένεια και ότι μοναδικός σκοπός της θα είναι να το μάθει πολλά καινούργια πράγματα. Φυσικά, το μήνυμα αυτό θα γίνει κατανοητό εάν το διατυπώσετε με λέξεις, τις οποίες μπορεί να καταλάβει. Για παράδειγμα, πείτε του ότι «η δασκάλα έχει επιλέξει να εργάζεται στο σχολείο επειδή αγαπάει τα μικρά παιδιά». Χρήσιμο θα ήταν να αρχίσετε να καλλιεργείτε εκ των προτέρων μια σχέση εμπιστοσύνης του παιδιού για τη δασκάλα του, ώστε εκείνο να αποκτήσει ένα επιπλέον άτομο που θα εμπιστεύεται για προβλήματα στο σχολικό περιβάλλον (εκτός από εσάς τους ίδιους).
3. «Αν είμαι το πιο χαζό παιδί της τάξης;»
Η ερώτηση αυτή δεν έχει νόημα να απαντηθεί, απλά αποκαλύπτει την ανασφάλεια του παιδιού σας για τον καινούργιο κόσμο που καλείται να αντιμετωπίσει. Ωστόσο, αποτελεί μια καλή αφορμή για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την απόκτηση γνώσεων, οι οποίες θα του χρειαστούν στην τάξη. Με τη βοήθεια υλικών χειροτεχνίας (μαρκαδόροι, μολύβια, ζωγραφιές), μπορείτε να του θυμίσετε πράγματα που ήδη – ενδεχομένως – γνωρίζει από το νηπιαγωγείο: τα χρώματα, τα σχήματα, τα γράμματα της αλφαβήτου ή τους αριθμούς.
4. «Αν τελειώσει το μάθημα και δεν έχετε έρθει να με πάρετε;»
Αποτελεί άλλον ένα κοινό φόβο των μικρών παιδιών, ο οποίος μπορεί εύκολα να διαψευστεί αρκεί οι γονείς να τηρήσουν με συνέπεια την υποχρέωσή τους. Δηλαδή, σε αυτό το θέμα, ο δικός σας ρόλος είναι βασικός. Ενημερώστε το παιδί ότι θα πηγαίνετε να το παραλαμβάνετε την ώρα που τελειώνει το μάθημα. Παρόλα αυτά, μην του υποσχεθείτε ότι θα είστε ο πρώτος από τους γονείς που θα φθάνει το μεσημέρι. Εάν προκύψουν καταστάσεις (π.χ. επαγγελματικές υποχρεώσεις), τις οποίες δεν μπορείτε να προβλέψετε, είναι πιθανό να φοβηθεί επειδή δεν θα σας δει εκεί. Αντίθετα, πείτε του ότι, στην περίπτωση που αργήσετε κάποια φορά, απλά θα πρέπει να περιμένει λίγα λεπτά μέχρι να φθάσετε στο σχολείο.

Τι άλλο μπορεί να βοηθήσει στην προσαρμογή του παιδιού στη ζωή του σχολείου;

- Με τα αγαπημένα του παιχνίδια, δημιουργήστε ένα «σενάριο» για την πρώτη ημέρα στο σχολείο. Οι κούκλες και τα λούτρινα ζωάκια συχνά έχουν τον κεντρικό ρόλο. Ιδιαίτερα εάν το παιδί είναι ντροπαλό, συμπεριλάβετε μικρούς διαλόγους μαζί του. Χρησιμοποιήστε φράσεις που θα το βοηθήσουν να ανοίξει μια συζήτηση με τα άλλα παιδιά όταν βρεθεί στο σχολείο, όπως «Γεια σου. Το όνομά μου είναι Μαρία. Εσένα πώς σε λένε;». Εξίσου σημαντικό είναι να ακούσει φράσεις που θα του υποδείξουν πώς μπορεί να ζητήσει να γίνει μέλος μιας παρέας, όπως «Αυτό το παιχνίδι φαίνεται ωραίο και το γνωρίζω. Μπορώ να παίξω μαζί σας;».
- Για να εξοικειωθεί με τον τρόπο που θα πρέπει να λειτουργεί μέσα στην τάξη, μπορείτε να παίξετε μαζί του παιχνίδια για τα οποία χρειάζεται να περιμένει τη σειρά του ή να μιλά μπροστά σε άλλα άτομα.
- Μην ξεχνάτε ότι οι κοινωνικές δεξιότητες ενός παιδιού βελτιώνονται πάντα όταν έχει συνηθίσει να παίζει με άλλα παιδιά της ηλικίας του, πριν την έναρξη της πρώτης τάξης του Δημοτικού.
- Υπάρχουν παιδικά βιβλία, τα οποία έχουν ως βασικό θέμα την πρώτη ημέρα στο σχολείο. Εάν του διαβάσετε ένα τέτοιο βιβλίο, μπορεί να του προσφέρετε την ευκαιρία που αναζητάει για να σας εκφράσει τους φόβους του.
- Μια άλλη αξιόλογη ιδέα είναι να επισκεφθείτε μαζί το σχολείο, λίγες ημέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσει μια πρώτη εντύπωση για το κτίριο, αλλά και τη γειτονιά στην οποία βρίσκεται.
- Τέλος, μην παραμελήσετε να αγοράσετε μαζί την τσάντα, τα τετράδια, την κασετίνα και τα υπόλοιπα σχολικά είδη. Όλα αυτά έχουν κατασκευαστεί ώστε να ελκύουν το ενδιαφέρον των παιδιών και, όπως αναφέρθηκε, είναι σημαντικό η έναρξη του σχολείου να συνδέεται με όμορφες εμπειρίες.

No comments: