ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΙΑΟΥΡΤΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ


Στις μέρες μας, η παραγωγή του γιαουρτιού αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων. Έπρεπε όμως να προηγηθεί η έρευνα του νομπελίστα Ilya Mechnikov (στις αρχές του προηγουμένου αιώνα) για να προκαλέσει το γιαούρτι ενδιαφέρον στην Ευρώπη. Μάλιστα, η ευρεία κατανάλωσή του στην Αμερική άρχισε μετά το 1940. Αφορμή για τη μελέτη των σημαντικών - για την υγεία - ιδιοτήτων του γιαουρτιού αποτέλεσε η παρατήρηση της μακροβιότητας ορισμένων πληθυσμών στις ορεινές περιοχές της Βουλγαρίας. Οι ίδιοι απέδιδαν τη μακροβιότητά τους στη διατροφή, η οποία περιελάμβανε μεγάλη ποσότητα γιαουρτιού. Ο Ilya Mechnikov πειραματίστηκε με το γιαούρτι από τη Βουλγαρία και επιβεβαίωσε την αρχική του υπόθεση ότι οι αντιβακτηριακές ιδιότητες του γιαουρτιού οφείλονται σε βακτήρια που περιέχει και αντιστρατεύονται τη δράση των παθογόνων μικροβίων στον οργανισμό.

Στην πραγματικότητα, το γιαούρτι είναι γάλα που έχει αφεθεί να ξινίσει. Το φυσικό γιαούρτι αποτελεί προϊόν ζύμωσης και περιλαμβάνει βακτήρια, τα οποία αναπτύσσονται κατά την ίδια διαδικασία όπως και σε κάθε άλλο προϊόν ζύμωσης. Γενικά, τα γιαούρτια φτιάχνονται συνήθως από γάλα αγελάδας. Αλλά, για τα άτομα που αποφεύγουν το αγελαδινό γάλα, υπάρχουν γιαούρτια από κατσικίσιο ή πρόβειο γάλα ή γάλα σόγιας. Το κατσικίσιο γάλα συνδέεται με μικρότερη συχνότητα αλλεργικών αντιδράσεων σε σχέση με το αγελαδινό. Μετά την παστερίωση του γάλατος, πολλές γαλακτοβιομηχανίες το εμπλουτίζουν με σκόνη γάλατος. Για αυτόν τον λόγο, σε διάφορα προϊόντα, αναφέρεται ότι περιέχουν περισσότερες πρωτεΐνες και ασβέστιο σε σχέση με το απλό γάλα.

Οι υγιεινές ιδιότητες του γιαουρτιού αποδίδονται κατά κύριο λόγο στην παρουσία ζωντανών βακτηρίων σε αυτό. Οι μελέτες απέδειξαν ότι το γιαούρτι, που κατανάλωναν οι ορεινοί πληθυσμοί στη Βουλγαρία, περιείχε σημαντικό αριθμό βακτηρίων του είδους Lactobacillus bulgaricus. Το βακτήριο αυτό ανήκει στο γένος Lactobacillus, το οποίο – με τη σειρά του – ανήκει στην ευρύτερη ομάδα των προβιοτικών. Στο έντερο του ανθρώπου περιλαμβάνεται μεγάλος αριθμός μικροβίων, μερικά από αυτά είναι «καλά» (π.χ. Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus bifodobacteria) και άλλα είναι «κακά» (όπως ο χρυσίζων σταφυλόκοκκος). Είναι σημαντικό να διατηρείται φυσιολογική η χλωρίδα του εντέρου, δηλαδή τα «καλά» βακτήρια να αποτελούν την πλειοψηφία των βακτηρίων στο έντερο και τα «κακά» βακτήρια να βρίσκονται στον χαμηλότερο δυνατό αριθμό. Οι ζωντανές καλλιέργειες του γιαουρτιού συμβάλλουν σε αυτόν τον σκοπό. Η διατήρηση της φυσιολογικής χλωρίδας του εντέρου προλαμβάνει την εμφάνιση διάφορων νοσημάτων, επειδή οδηγεί σε περιορισμό της φλεγμονής στον οργανισμό. Είναι γνωστό ότι η φλεγμονή αποτελεί κεντρική παθολογική διεργασία σε πολλά εκφυλιστικά νοσήματα, συμπεριλαμβανομένων και των καρδιολογικών παθήσεων.

Τι είναι τα προβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανά μικρόβια, τα οποία όταν προσλαμβάνονται σε επαρκείς ποσότητες από τον ανθρώπινο οργανισμό, παρουσιάζουν οφέλη για την υγεία και την αντιμετώπιση ορισμένων παθήσεων. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρίες παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων έχουν δημιουργήσει προϊόντα με προβιοτικά. Δηλαδή, γαλακτοκομικά προϊόντα στα οποία προσθέτουν – στους ήδη υπάρχοντες «καλούς» μικροοργανισμούς – μεγαλύτερο αριθμό ζωντανών μικροβίων. Με αυτόν τον τρόπο, πιστεύεται ότι αυξάνεται η ωφελιμότητα των προϊόντων για την υγεία. Βασική κατηγορία προβιοτικών προϊόντων αποτελούν τα γιαούρτια που έχουν υποστεί την ανάλογη επεξεργασία.

Τα οφέλη του γιαουρτιού για την υγεία

- Το γιαούρτι είναι μια καταπραϋντική για τον οργανισμό τροφή, η οποία δεν προκαλεί διαταραχές της πέψης. Στην πραγματικότητα, το γιαούρτι βοηθάει στη βελτίωση της λειτουργίας του πεπτικού.
- Το γιαούρτι δεν είναι μόνο μια καλή πηγή ασβεστίου, αλλά και η λακτόζη (που περιέχει) βελτιώνει ακόμα περισσότερο την απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Ειδικά τα άτομα, τα οποία βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο για την εμφάνιση οστεοπόρωσης, μπορούν να ωφεληθούν σημαντικά από την κατανάλωση γιαουρτιού.
- Το γιαούρτι περιέχει βιταμίνη Β2 και Β12, κάλιο. μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Αποτελεί, επίσης, εξαιρετική πηγή πρωτεϊνών. Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ συνιστά ανεπιφύλακτα το γιαούρτι ως εναλλακτική επιλογή για το κολατσιό των μαθητών.
- Σύμφωνα με μελέτες, η κατανάλωση περίπου 200 γραμμαρίων γιαουρτιού με ζωντανά βακτήρια την ημέρα συμβάλλει στη διατήρηση της φυσιολογικής μικροβιακής χλωρίδας στον οργανισμό. Αυτό είναι σημαντικό για την πρόληψη λοιμώξεων, όπως της ουροδόχου κύστης και του κόλπου. Μετά από διάρροια, το γιαούρτι μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της ισορροπίας των μικροβίων στο έντερο. Υπάρχουν μελέτες που επιβεβαιώνουν ότι η κατανάλωση γιαουρτιού είναι δυνατό να μειώσει τη διάρκεια ενός επεισοδίου διάρροιας σε μικρά, αλλά και σε μεγαλύτερα, παιδιά.
- Η καθημερινή κατανάλωση γιαουρτιού με ζωντανά βακτήρια θεωρείται ότι ενισχύει τη λειτουργικότητα του ανοσοποιητικού συστήματος. Όλες οι ζωντανές καλλιέργειες μικροβίων, που προστίθενται στα γιαούρτια, συμβάλλουν στην εξάλειψη συγκεκριμένων στελεχών παθογόνων μικροβίων. Μάλιστα, τα προβιοτικά χαρακτηρίζονται από ανεξάρτητες αντιβιοτικές ιδιότητες κατά των παθογόνων μικροοργανισμών. Επίσης, ενεργοποιούν την παραγωγή αντισωμάτων στο αίμα. Ακόμα, τα προβιοτικά αυξάνουν τον αριθμό των κυττάρων – φυσικών φονέων, τα οποία αποτελούν τύπο κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος. Όμως, ο Δρ George Halpern, ο οποίος διεξήγαγε σχετικές έρευνες στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, επισημαίνει την ανάγκη το γιαούρτι να περιέχει ζωντανές καλλιέργειες μικροβίων, ώστε να προκύψουν αυτές οι ευεργετικές δράσεις για το ανοσοποιητικό σύστημα.
- Τα προβιοτικά στα γιαούρτια συμβάλλουν στη μείωση των επιπέδων της «κακής» και την αύξηση των επιπέδων της «καλής» χοληστερόλης στο αίμα. Πιστεύεται ότι τα προβιοτικά έχουν αυτό το αποτέλεσμα, επηρεάζοντας την επαναρρόφηση της χοληστερόλης στο έντερο.

Τέλος, τα αποτελέσματα ορισμένων μελετών συνηγορούν για την ύπαρξη αντικαρκινικών ιδιοτήτων των προβιοτικών, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι μπορούν να συμβάλλουν και στον έλεγχο των επιπέδων του σακχάρου του αίματος. Ακόμα, υπάρχουν στοιχεία, τα οποία δείχνουν ότι η πρόσληψη προβιοτικών μέσω συμπληρωμάτων διατροφής, μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης.
Πολλοί άνθρωποι αφαιρούν το υγρό που βρίσκεται πάνω από το γιαούρτι. Όμως, το υγρό αυτό περιέχει βιταμίνες της ομάδας Β και ιχνοστοιχεία. Για αυτόν τον λόγο, πρέπει το υγρό να προσλαμβάνεται με το υπόλοιπο γιαούρτι, ώστε να ωφεληθεί ο οργανισμός από το σύνολο των θρεπτικών συστατικών του γιαουρτιού.

Γιαούρτι και αντιβιοτικά

Είναι ευρέως γνωστό ότι τα αντιβιοτικά άλλαξαν τη θεραπευτική αντιμετώπιση των λοιμώξεων. Όμως, τα φάρμακα αυτά έχουν το μειονέκτημα ότι δεν μπορούν να διακρίνουν μεταξύ των «καλών» και των «κακών» βακτηρίων που βρίσκονται στον οργανισμό. Έτσι, η χορήγησή τους οδηγεί σε καταστροφή και των δύο. Μπορείτε να αντικαταστήσετε τα «καλά» βακτήρια, που χάνονται όταν λαμβάνετε ένα αντιβιοτικό, με την κατανάλωση γιαουρτιού που περιέχει ζωντανές καλλιέργειες μικροβίων. Προσέξτε να τρώτε το γιαούρτι τουλάχιστον δύο ώρες πριν ή δύο ώρες μετά τη λήψη του φαρμάκου. Αυτό είναι σημαντικό, ώστε τα προβιοτικά να μην επηρεάζουν τη δράση του αντιβιοτικού. Θα πρέπει να συνεχίσετε την πρόσληψη των ζωντανών βακτηρίων για περίπου δύο εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση της αντιβιοτικής αγωγής. Με αυτόν τον τρόπο θα αποκατασταθεί η ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο και θα βελτιωθεί η λειτουργία του πεπτικού.

No comments: