Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Εάν τρέφεστε σωστά, τα χρειάζεστε πραγματικά;


Εάν ζείτε κοντά στη φύση μια ζωή χωρίς άγχος, γυμνάζεστε αρκετά και δεν καπνίζετε, κοιμάστε ικανοποιητικά κάθε ημέρα και τρέφεστε σύμφωνα με ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο (που περιλαμβάνει τροφές από όλες τις ομάδες τροφίμων στις σωστές αναλογίες), τότε μπορεί και να μην χρειάζεστε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής. Όμως, βάσει του σύγχρονου τρόπου ζωής, η εμφάνιση διατροφικών ανεπαρκειών βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων είναι αρκετά πιθανή. Πέρα από τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία, ορισμένα συμπληρώματα διατροφής περιέχουν και άλλες ουσίες (όπως είναι το συνένζυμο Q10 ή η καρνιτίνη), οι οποίες θεωρείται ότι έχουν οφέλη για τον οργανισμό. Άλλα συμπληρώματα μπορεί να περιέχουν εκχύλισμα βοτάνων. Βάσει των γνώσεων από την παραδοσιακή χρήση τους, τα συστατικά των βοτάνων πιστεύεται ότι μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της γενικότερης κατάστασης της υγείας και στην αντιμετώπιση διάφορων παθολογικών καταστάσεων.
Βέβαια, τα συμπληρώματα διατροφής δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τη σωστή διατροφή. Για αυτόν τον λόγο, άλλωστε, ονομάζονται και συμπληρώματα. Σκοπός της λήψης τους είναι η συμπλήρωση της διατροφής, ώστε το άτομο να εφοδιάζει τον οργανισμό του με τα απαραίτητα συστατικά και να προλαμβάνονται οι διατροφικές ανεπάρκειες. Η καλή υγεία του οργανισμού εξαρτάται από την επάρκεια όλων των απαιτούμενων συστατικών. Συνεπώς, τα συμπληρώματα διατροφής δρουν επικουρικά «γεμίζοντας» τα διατροφικά κενά που οφείλονται στον σύγχρονο τρόπο ζωής, ο οποίος αναγκάζει πολλούς ανθρώπους σε πρόχειρα μεσημεριανά γεύματα και μη φρέσκες τροφές. Επίσης, τα συμπληρώματα διατροφής συμβάλλουν στην ενίσχυση της λειτουργικότητας του ανοσοποιητικού συστήματος. Όσο πιο δυνατό είναι το ανοσοποιητικό σύστημα, τόσο πιο αποτελεσματικά μπορεί ο οργανισμός να αμυνθεί έναντι διάφορων παθήσεων. Θα γνωρίζετε τη σημασία της βιταμίνης C για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των λοιμώξεων. Ακόμα, τα συμπληρώματα διατροφής είναι σημαντικά για τη μείωση της επίδρασης τοξικών ουσιών στον οργανισμό. Η ατμοσφαιρική ρύπανση των πόλεων και η αυξημένη έκθεση σε διάφορους χημικούς παράγοντες του περιβάλλοντος αποτελούν δυο βασικές αιτίες για τη συσσώρευση τοξινών στον οργανισμό. Τα αντιοξειδωτικά συστατικά των συμπληρωμάτων διατροφής προστατεύουν έναντι των συνεπειών των τοξικών ουσιών. Για παράδειγμα, το συνένζυμο Q10 αποτελεί φυσιολογικό συστατικό των κυττάρων και – εκτός των άλλων – προστατεύει από τη βλαπτική επίδραση των ελευθέρων ριζών. Υπάρχουν πολλά ακόμα πλεονεκτήματα για την υγεία από τη λήψη των συμπληρωμάτων διατροφής, τα οποία εξαρτώνται από τις ουσίες και τα συστατικά που περιέχει κάθε συμπλήρωμα. Το γενικό συμπέρασμα, όμως, είναι ότι τα σκευάσματα αυτά μπορούν να βοηθήσουν τον σύγχρονο άνθρωπο να επιτύχει ένα καλύτερο επίπεδο υγείας περιορίζοντας και τον κίνδυνο εμφάνισης ορισμένων νοσημάτων.

«Παίρνω ήδη ένα συμπλήρωμα διατροφής, αλλά δεν έχω δει κάποια σημαντική βελτίωση»

Αρκετοί άνθρωποι μοιράζονται την ίδια αίσθηση. Όμως, το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι συχνά έχουν κάνει μια πρόχειρη επιλογή συμπληρώματος. Για να επωφεληθεί κάποιος από τα πλεονεκτήματα των συμπληρωμάτων διατροφής πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο συμπλήρωμα βάσει των εξατομικευμένων αναγκών του. Η επιλογή αυτή δεν είναι εύκολη και μπορεί να απαιτεί τη συμβουλή κάποιου ειδικού. Επίσης, τα οφέλη, που προκύπτουν από τη λήψη ενός συμπληρώματος διατροφής, δεν πρέπει να αναμένονται σε μια βραχυχρόνια βάση και συχνά έχουν μια προληπτική λογική. Για παράδειγμα, με την αύξηση της ηλικίας, ο οργανισμός συνθέτει μικρότερα επίπεδα βιταμίνης D με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η υγεία των οστών. Συνεπώς, τα μεγαλύτερα σε ηλικία άτομα καλό είναι να λαμβάνουν ασβέστιο και βιταμίνη D για την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης. Ακόμα, σε αυτές τις ηλικίες συνιστάται και η πρόσληψη βιταμίνης Β12. Οι γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας είναι σκόπιμο να λαμβάνουν συμπληρωματική ποσότητα φυλλικού οξέος. Η πρόσληψη επαρκούς ποσότητας φυλλικού οξέος δεν είναι μόνο σημαντική για την πρόληψη εμφάνισης συγγενών ανωμαλιών στα παιδιά τους (με τη γέννηση), αλλά – σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of the American Medical Association το 2005 – είναι δυνατό να τις προστατέψει και έναντι της αρτηριακής υπέρτασης.

Τι να προσέξετε…

Σύμφωνα με διάφορα ερευνητικά δεδομένα έχουν καθοριστεί οι ποσότητες των βιταμινών, των μετάλλων και των ιχνοστοιχείων που πρέπει να προσλαμβάνει κάποιος σε ημερήσια βάση. Επίσης, έχουν καθοριστεί τα ανώτερα επίπεδα, για κάθε συστατικό, που μπορεί να προσλάβει χωρίς να υπάρχει κίνδυνος εμφάνισης αρνητικών (τοξικών) αποτελεσμάτων. Οι τιμές αυτές αφορούν τη συνολική πρόσληψη μέσω των τροφών και – ενδεχομένως – των συμπληρωμάτων διατροφής. Μην υποτιμάτε τη σημασία των ανώτερων ορίων πρόσληψης. Παρόλο που η καθημερινή λήψη ενός συμπληρώματος μπορεί να καλύψει τα κενά στη διατροφή μας, η υπερβολική πρόσληψη ορισμένων βιταμινών και ιχνοστοιχείων, για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι δυνατό να οδηγήσει ακόμα και σε βλάβες της υγείας. Αυτό το ενδεχόμενο είναι μεγαλύτερο εάν ταυτόχρονα καταναλώνετε τρόφιμα στα οποία έχει προστεθεί τεχνητά επιπλέον ποσότητα από αυτά τα συστατικά (όπως σε ορισμένα δημητριακά). Για παράδειγμα, τα υπερβολικά επίπεδα βιταμίνης Α στο αίμα έχουν συνδεθεί με διαταραχές στη δομή των οστών, ηπατική βλάβη και εμφάνιση ανωμαλιών σε νεογνά κατά τη γέννηση. Επίσης, η υπερβολική πρόσληψη βιταμίνης D μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της όρεξης, ναυτία, εμέτους, απώλεια βάρους και δυσκοιλιότητα. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να διαβάζετε προσεκτικά την περιεκτικότητα σε συστατικά κάθε συμπληρώματος και τη σχέση της ως προς τη συνιστώμενη ημερήσια δόση, όπως αναγράφεται στο κουτί του. Τέλος, φροντίζετε για τη σωστή αποθήκευση των συμπληρωμάτων σε έναν χώρο ξηρό και σχετικά ψυχρό. Το μπάνιο, για παράδειγμα, δεν είναι ένας τέτοιος χώρος επειδή συχνά έχει περισσότερη ζέστη και υγρασία από το υπόλοιπο σπίτι.


Ποιοι μπορεί να χρειάζονται ένα συμπλήρωμα διατροφής

- Εάν δεν τρώτε σωστά, με την έννοια ότι δεν καταναλώνετε υγιεινές τροφές (λαχανικά, φρούτα, δημητριακά, άπαχο ψάρι και κρέας) στην απαιτούμενη ποσότητα και ποικιλία.
- Εάν προσλαμβάνετε λιγότερες από 1.600 θερμίδες την ημέρα.
- Εάν ακολουθείτε ένα χορτοφαγικό διαιτολόγιο.
- Εάν προσπαθείτε να μείνετε έγκυος, είστε έγκυος ή θηλάζετε.
- Εάν έχετε μεγάλη απώλεια αίματος κατά τη διάρκεια της περιόδου.
- Εάν βρίσκεστε στην εμμηνόπαυση.
- Εάν πάσχετε από μια νόσο που επηρεάζει την απορρόφηση, τη χρήση και την αποβολή των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι τροφικές αλλεργίες, η δυσανεξία σε τροφές και παθήσεις του ήπατος, του παγκρέατος, της χοληδόχου κύστης και του εντέρου.
- Εάν έχετε υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση στο γαστρεντερικό σύστημα, η οποία οδηγεί σε διαταραχές της πέψης και της απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών.

Φυλλικό οξύ & Κακοήθης αναιμία

Το φυλλικό οξύ είναι μια βιταμίνη με σημαντικά οφέλη για την υγεία. Για αυτόν τον λόγο, περιλαμβάνεται σε πολλά συμπληρώματα διατροφής, όπως και σε τρόφιμα στα οποία έχει προστεθεί ποσότητα φυλλικού οξέος. Η κακοήθης αναιμία είναι μια αιματολογική διαταραχή που οφείλεται σε ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12. Όμως, η αυξημένη πρόσληψη φυλλικού οξέος μπορεί να «καλύψει» τα συμπτώματα της κακοήθους αναιμίας. Αυτό είναι σημαντικό επειδή εάν η ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12 δεν εντοπιστεί, είναι δυνατό να οδηγήσει τελικά σε νευρολογικές βλάβες. Συνεπώς, η συμπληρωματική λήψη φυλλικού οξέος καλό είναι να συνδυάζεται με πρόσληψη βιταμίνης Β12.

No comments: