ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΠΡΟΚΟΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ


Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι το μπρόκολο αποτελεί μια τροφή – φάρμακο, καθώς προκύπτουν συνεχώς νεότερα δεδομένα σχετικά με τα οφέλη που έχει για την υγεία. Έτσι, δεν προκαλούν έκπληξη οι συμβουλές των διατροφολόγων, ώστε να βρίσκεται στο τραπέζι της οικογένειας σε εβδομαδιαία βάση. Κατ’ αρχάς, παρέχει χρήσιμα θρεπτικά συστατικά στον ανθρώπινο οργανισμό:
- Βιταμίνη C. Η βιταμίνη C είναι γνωστό ότι βοηθάει στην απορρόφηση του σιδήρου και περιορίζει τα συμπτώματα του κοινού κρυολογήματος. Το μπρόκολο αποτελεί πλούσια πηγή αυτής της βιταμίνης.
- Φολικό οξύ. Το φολικό οξύ συμβάλλει στη φυσιολογική ανάπτυξη των ιστών.
- Κάλιο. Το κάλιο αποτελεί έναν επιπλέον σύμμαχο για όσους προσπαθούν να επαναφέρουν τις τιμές της αρτηριακής πίεσης σε φυσιολογικά επίπεδα.
- Ασβέστιο. Το μπρόκολο είναι μία από τις τροφές που δρουν προληπτικά έναντι της οστεοπόρωσης, καθώς περιέχει σημαντική ποσότητα ασβεστίου.
- Φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες ασκούν ευεργετικές δράσεις τόσο για την ομαλή κινητικότητα του γαστρεντερικού σωλήνα, όσο και για τη μείωση των υψηλών επιπέδων χοληστερίνης.

Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, το μπρόκολο έχει βρεθεί στις πρώτες θέσεις των ειδήσεων εξαιτίας τριών ουσιών, τις οποίες περιέχει και έχουν προστατευτικό ρόλο έναντι του καρκίνου και άλλων εκφυλιστικών νοσημάτων:
- Indole-3-carbinol. Πρόκειται για ουσία, η οποία επιδρά στην έκκριση ορμονών στον οργανισμό. Για αυτόν τον λόγο, θεωρείται ότι παίζει ρόλο στην πρόληψη των κακοήθων νεοπλασιών που επηρεάζονται από τα επίπεδα συγκεκριμένων ορμονών (π.χ. καρκινώματα του μαστού ή του προστάτη).
- Σουλφοραφάνη. Η σουλφοραφάνη ενισχύει τη δραστικότητα ειδικών (ενζυμικών) μηχανισμών, οι οποίοι αναστέλλουν την ανάπτυξη διαφόρων τύπων καρκίνου.
- Β-καροτίνη. Στον οργανισμό, η β-καροτίνη μετασχηματίζεται σε βιταμίνη Α, παρέχοντας αντιοξειδωτική προστασία έναντι των ελευθέρων ριζών. Οι ελεύθερες ρίζες είναι υπεύθυνες για την πρόκληση βλαβών, οι οποίες αποτελούν το υπόστρωμα πολλών παθολογικών καταστάσεων σε κυτταρικό επίπεδο.
Επίσης, οι ευνοϊκές δράσεις του μπρόκολου για την υγεία έχουν συνδεθεί με την πρόληψη και τον έλεγχο πολλών ακόμα νοσημάτων, συμπεριλαμβανομένων της νόσου Alzheimer, του σακχαρώδους διαβήτη, των καρδιοπαθειών και της αρθρίτιδας.

Ποια είναι η σχέση του μπρόκολου με την υγεία της καρδιάς;

Τον προηγούμενο χρόνο, ερευνητές στο Imperial College του Λονδίνου ανακοίνωσαν ότι μια ουσία, η οποία περιέχεται στο μπρόκολο, είναι πιθανό να ενεργοποιεί έναν φυσικό μηχανισμό προστασίας των αρτηριών από την παθολογική διαδικασία, που οδηγεί στην απόφραξή τους. Η εν λόγω ουσία είναι η σουλφοραφάνη, η οποία – όπως αναφέρθηκε – έχει και αντικαρκινικές ιδιότητες. Ο σχηματισμός των αθηρωματικών πλακών αποτελεί το πρώτο βήμα στη μακρά αλληλουχία σταδίων μέχρι την τελική απόφραξη ενός αγγείου. Οι βλάβες αυτές στις αρτηρίες της καρδιάς αποτελούν το υπόβαθρο της στεφανιαίας νόσου. Η στεφανιαία νόσος θεωρείται βασικό αίτιο νοσηρότητας και θνησιμότητας τις τελευταίες δεκαετίες. Ανάλογα με τη σοβαρότητα των βλαβών, ιδιαίτερα ως προς το πόσο παρεμποδίζεται η ομαλή αιμάτωση των διαφόρων περιοχών της καρδιάς, οι ασθενείς εμφανίζουν επεισόδια πόνου στον θώρακα (στηθάγχη) ή μπορεί και να απειληθεί η ζωή τους, εξαιτίας ενός οξέος εμφράγματος του μυοκαρδίου. Η πιθανή προληπτική αξία του μπρόκολου έναντι της νόσου βασίζεται στην ανακάλυψη των ερευνητών ότι η σουλφοραφάνη ενεργοποιεί μια προστατευτική πρωτεΐνη. Δυστυχώς, η πρωτεΐνη αυτή παραμένει ανενεργή ειδικά στις θέσεις των αρτηριών, όπου παρατηρείται η μεγαλύτερη ευπάθεια για την εμφάνιση απόφραξης.
Από παλαιότερες μελέτες, ήταν γνωστό ότι η πιθανότητα απόφραξης δεν είναι ίδια σε όλες τις θέσεις των αγγείων. Αντίθετα, υπάρχουν συγκεκριμένοι αρτηριακοί κλάδοι (αλλά και θέσεις ανάλογα με τη μορφολογία του αγγείου), όπου η ροή του αίματος επιβραδύνεται σημαντικά ή και διακόπτεται. Σε αυτά τα σημεία, η πιθανότητα σχηματισμού αθηρωματικών πλακών είναι μεγαλύτερη. Οι Βρετανοί ερευνητές διαπίστωσαν ότι, στα ευπαθή σημεία των αγγείων, μια πρωτεΐνη με προστατευτική δράση έναντι της απόφραξης (πρωτεΐνη Nrf2) παραμένει ανενεργή. Η σουλφοραφάνη ενεργοποιεί την πρωτεΐνη Nrf2, προφυλάσσοντας τα αγγεία ειδικά στις θέσεις αυξημένου κινδύνου. Όπως σημειώνει ο Paul Evans, ο οποίος εργάζεται στο Ινστιτούτο Καρδιολογίας και Πνευμονολογίας του Imperial College, για πολλά χρόνια ήταν δεδομένο ότι τα λαχανικά είναι υγιεινές τροφές, που θωρακίζουν τον οργανισμό από διάφορες παθήσεις. Ωστόσο, οι μοριακοί μηχανισμοί, στους οποίους βασίζονται αυτές οι προληπτικές δράσεις, παρέμεναν ανεπαρκώς κατανοητοί από τους επιστήμονες. Η συγκεκριμένη μελέτη υποδεικνύει έναν πιθανό μηχανισμό, σχετικά με τον τρόπο που η κατανάλωση πράσινων λαχανικών είναι δυνατό να προάγει την υγεία της καρδιάς. Παρόλα αυτά, οι ερευνητές αναγνωρίζουν στο άρθρο τους, το οποίο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Arteriosclerosis Thrombosis and Vascular Biology», ότι αυτά τα ευρήματα προέκυψαν μετά από χορήγηση σε πειραματόζωα καθαρής σουλφοραφάνης. Σε επόμενη μελέτη θα επιχειρήσουν να επιβεβαιώσουν ότι εξίσου σημαντική επίδραση έχει αυτή η ουσία, ως προς την πρόληψη της απόφραξης των αγγείων, εφόσον χορηγείται με τη μορφή χυμού μπρόκολου στα πειραματόζωα.

No comments: