ΠΙΠΙΛΙΣΜΑ: ΣΥΧΝΗ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ


Το πιπίλισμα του αντίχειρα αποτελεί μια συνήθεια, την οποία αρκετά παιδιά δυσκολεύονται να ξεπεράσουν. Για να τα βοηθήσουν οι γονείς, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουν τις αιτίες που βρίσκονται πίσω από αυτή τη συνήθεια.

Γιατί τα παιδιά πιπιλούν τα δάχτυλά τους; Υπάρχουν φυσιολογικά αντανακλαστικά, τα οποία οδηγούν τα βρέφη να βάζουν τα δάχτυλά τους στο στόμα – μερικές φορές ακόμα και πριν τη γέννηση. Επειδή το πιπίλισμα του αντίχειρα προσφέρει χαλάρωση στα βρέφη, ορισμένα παιδιά τελικά αναπτύσσουν αυτή τη συνήθεια κυρίως όταν αισθάνονται ανία, κόπωση ή άγχος.
Πόσο διαρκεί αυτή η συνήθεια; Συνήθως, η συνήθεια αυτή συνεχίζεται μέχρι την ηλικία των 6 – 7 μηνών. Ωστόσο, ορισμένα παιδιά εξακολουθούν να πιπιλούν τον αντίχειρά τους (ειδικά σε περιόδους άγχους) κατά τη νηπιακή ή προσχολική ηλικία.
Πότε πρέπει να παρεμβαίνουν οι γονείς; Το πιπίλισμα του αντίχειρα συνήθως δεν αναγνωρίζεται ως πρόβλημα μέχρι τον τέταρτο ή πέμπτο χρόνο. Σε αυτή την ηλικία, είναι πιθανό να αρχίσει να επηρεάζει τη δομή της στοματικής κοιλότητας ή των δοντιών. Οι γονείς ενός παιδιού, το οποίο είναι 5 ετών και συνεχίζει να πιπιλάει τα δάχτυλά του, μπορεί να είναι σκόπιμο να το συμβουλεύσουν για να ξεπεράσει αυτή τη συνήθεια.
Τι μπορούν να κάνουν; Για την υπέρβαση του προβλήματος, διάφορες τεχνικές είναι δυνατό να βοηθήσουν:
1. Όταν βλέπουν το παιδί να πιπιλάει τα δάχτυλά του, οι γονείς θα πρέπει να του λένε να σταματήσει. Οι προτροπές αυτές είναι απαραίτητο να γίνονται με ήρεμο ύφος. Σε αντίθετη περίπτωση, μπορεί να ενισχύσουν το άγχος του παιδιού ή αυτό να αρχίσει να χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη συμπεριφορά για να κερδίζει την προσοχή των γονέων.
2. Η σταθερή αποφυγή της συνήθειας είναι σκόπιμο να ενισχύεται θετικά από τους γονείς με τρόπους που ευχαριστούν το παιδί, όπως με την ανάγνωση ενός επιπλέον παραμυθιού πριν τον ύπνο ή μιας βόλτας στο πάρκο.
3. Όταν το παιδί αισθάνεται την ανάγκη να πιπιλίσει τα δάχτυλά του, μπορεί να εκπαιδευτεί να πραγματοποιεί μια άλλη ενέργεια (π.χ. να ζουλάει ένα λούτρινο ζωάκι).

No comments: