ΠΟΔΗΛΑΤΟ: ΤΡΟΠΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΜΕΣΟ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ


Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η βόλτα με το ποδήλατο είναι μια δραστηριότητα, την οποία μπορούν να χαρούν άνθρωποι όλων των ηλικιών - μικροί και μεγάλοι. Όμως, παράλληλα με τη διασκέδαση, η ποδηλασία είναι μια μορφή άσκησης, η οποία είναι δυνατό να βελτιώσει σημαντικά τη φυσική μας κατάσταση. Μάλιστα, το γεγονός ότι η ποδηλασία συνδυάζει ιδανικά τη διασκέδαση με την άσκηση αποτελεί ίσως και την αιτία που πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να ασκηθούν με αυτόν τον τρόπο.

Οι θετικές επιδράσεις στην υγεία

Όπως είναι φυσικό, η ένταση και η χρονική διάρκεια της άσκησης καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το μέγεθος των θετικών επιδράσεων της ποδηλασίας στην υγεία. Όμως, σε γενικές γραμμές, οι επιδράσεις αυτές περιλαμβάνουν:

1. Επιτάχυνση του ρυθμού του μεταβολισμού. Η ποδηλασία βοηθάει ώστε ο οργανισμός να καταναλώνει περισσότερες θερμίδες. Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλει στην ταχύτερη επίτευξη των στόχων κάθε προγράμματος απώλειας σωματικού βάρους. Όσοι επιθυμούν να χάσουν κάποια κιλά, εάν επιλέξουν την ποδηλασία ως μορφή άσκησης, θα μπορέσουν να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των διαιτολογικών παρεμβάσεων με έναν ευχάριστο τρόπο.
2. Ενίσχυση της κυκλοφορίας του αίματος. Η βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος στον οργανισμό είναι σημαντική για την πρόληψη των καρδιοπαθειών και της αρτηριακής υπέρτασης.
3. Αύξηση της πρόσληψης οξυγόνου με την αναπνοή. Ακόμα και λίγη ώρα χρήσης του ποδηλάτου, οδηγεί σε εντονότερη αναπνευστική λειτουργία. Για αυτόν τον λόγο, η ποδηλασία θεωρείται ένας δραστικός τύπος αερόβιας άσκησης. Επιπλέον, συμβάλλει στη βελτίωση της αντοχής. Μην ξεχνάτε ότι το κέρδος αυτό δεν αφορά μόνο τις αθλητικές σας επιδόσεις, αλλά και τις καθημερινές σας δραστηριότητες, τις οποίες θα μπορείτε να εκτελείτε με μεγαλύτερη ευκολία.
4. Βελτίωση της ισορροπίας του σώματος. Μάλιστα, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της ισορροπίας, προάγεται η συνεργασία των διαφόρων μυϊκών ομάδων και ο συντονισμός των κινήσεων.
5. Ενδυνάμωση των μυών που βρίσκονται στις κνήμες, στους μηρούς και στην περιοχή της λεκάνης. Σταδιακά, ο λιπώδης ιστός αντικαθίσταται από μυϊκό και αυτά τα σημεία του σώματος ενδυναμώνονται περισσότερο.
6. Αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας. Ορισμένες μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η ποδηλασία είναι μία από τις λίγες μορφές άσκησης, οι οποίες είναι δυνατό να βοηθήσουν στον περιορισμό της κυτταρίτιδας στην περιοχή των μηρών.
7. Ανακούφιση από το άγχος. Μια βόλτα με το ποδήλατο δίπλα στη θάλασσα ή στην εξοχή μπορεί να είναι αποτελεσματική για τη μείωση του άγχους της καθημερινότητας. Σε αυτό το σημείο, το κανονικό ποδήλατο πλεονεκτεί έναντι του στατικού που χρησιμοποιούμε στα γυμναστήρια ή στο σπίτι. Η εναλλαγή των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της βόλτας έχει μια χαλαρωτική επίδραση στο στρες, η οποία δεν προκύπτει σε κλειστούς χώρους.

Άλλα πλεονεκτήματα από τη χρήση του ποδηλάτου

Ως μορφή άσκησης, προσφέρει την ευκαιρία να περάσουμε κάποιες ώρες με τους φίλους μας, να γνωρίσουμε νέους ανθρώπους, αλλά και καινούργια μέρη στα οποία η πρόσβαση με το αυτοκίνητο είναι δύσκολη ή αδύνατη. Ταυτόχρονα, ως μέσο μεταφοράς, μπορεί να αποδειχθεί ο καλύτερος τρόπος μετακίνησης σε κοντινές αποστάσεις, αποφεύγοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και το πρόβλημα της ανεύρεσης χώρου στάθμευσης. Είναι απολύτως φιλικό προς το περιβάλλον, το οποίο δεν επιβαρύνει όπως συμβαίνει με άλλα μέσα μεταφοράς.

Τι να προσέξετε

Παρόλα τα σημαντικά οφέλη της ποδηλασίας, δεν είναι μια κατάλληλη μορφή άσκησης για όσους εμφανίζουν διαταραχές των αρθρώσεων των κάτω άκρων. Γενικά, τα άτομα με αρθροπάθειες είναι καλύτερο να επιλέγουν την κολύμβηση για να ασκηθούν, καθώς η άνωση του νερού περιορίζει την επίδραση του βάρους του σώματος στις αρθρώσεις. Επιπλέον, η χρήση του ποδηλάτου για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι δυνατό να προκαλέσει κόπωση στη μέση, η οποία παραμένει χωρίς στήριξη κατά την ποδηλασία. Τα άτομα με προβλήματα στη μέση είναι σκόπιμο να επιλέγουν σέλες, οι οποίες στηρίζουν την περιοχή της λεκάνης και όχι τις καθαρά αθλητικές σέλες. Ακόμα, η παρατεταμένη ποδηλασία έχει συσχετιστεί με διαταραχές της γονιμότητας στους άνδρες. Πιθανώς η συνεχής πίεση να προκαλεί τραυματισμό των όρχεων και μείωση της παραγωγής σπερματοζωαρίων. Ωστόσο, το πρόβλημα αυτό αφορά τους επαγγελματίες αθλητές, οι οποίοι ποδηλατούν για πολλές ώρες την ημέρα είτε κατά την προπόνηση είτε σε αθλητικές διοργανώσεις.

Το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς στις καθημερινές μετακινήσεις

Ένας μεγάλος αριθμός μελετών έχει ως αντικείμενο τις ευεργετικές επιδράσεις της ποδηλασίας στην υγεία. Ειδικά στη βόρεια Ευρώπη, όπου πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις, έχει αξιολογηθεί επαρκώς και αυτό το στοιχείο. Σε μια μελέτη διαπιστώθηκε ότι η καθημερινή μετακίνηση με το ποδήλατο από και προς την εργασία αρκούσε για να επηρεαστεί θετικά η κατάσταση της υγείας των ανθρώπων. Δηλαδή, η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης επέφερε θετικές επιδράσεις στην υγεία, ανεξαρτήτως της χρήσης του με σκοπό την άσκηση. Μάλιστα, όσοι χρησιμοποιούσαν το ποδήλατο δεν βρίσκονταν σε καλύτερη φυσική κατάσταση μόνο από αυτούς, οι οποίοι επέλεγαν σταθερά το αυτοκίνητο ή το λεωφορείο, αλλά και από εκείνους που περπατούσαν για την εργασία τους. Μια δεύτερη μελέτη πραγματοποιήθηκε στην Κοπεγχάγη με την αξιολόγηση δεδομένων από 17.265 άνδρες και 13.375 γυναίκες. Περίπου οι μισοί συμμετέχοντες στη μελέτη ποδηλατούσαν σε τακτική βάση και 7 χιλιάδες άτομα χρησιμοποιούσαν το ποδήλατο για να μετακινηθούν από το σπίτι στην εργασία τους. Οι ερευνητές κατέληξαν ότι η ποδηλασία έχει μια ισχυρή προστατευτική επίδραση στην υγεία, όπως προέκυψε από τα εξής δεδομένα:
- Χαμηλότερη αρτηριακή πίεση
- Φυσιολογικά επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα
- Δείκτης μάζας σώματος εντός των φυσιολογικών ορίων
- Χαμηλότερος κίνδυνος θανάτου

No comments: