ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΤΕ ΤΟΝ ΘΥΡΕΟΕΙΔΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ


Ο θυρεοειδής είναι ένας από τους σημαντικότερους αδένες στο σώμα. Η λειτουργία του είναι εξαιρετικά ευαίσθητη και μπορεί εύκολα να διαταραχθεί από την ανεπάρκεια βιταμινών ή μετάλλων, το κάπνισμα και την επίδραση περιβαλλοντικών τοξινών. Ο θυρεοειδής παράγει τις ορμόνες θυροξίνη (Τ4) και τριϊωδοθυρονίνη (Τ3), οι οποίες ρυθμίζουν τον μεταβολισμό των κυττάρων του οργανισμού. Οι διαταραχές του θυρεοειδούς αφορούν είτε την υπερπαραγωγή (υπερθυρεοειδισμός) είτε τη μειωμένη παραγωγή (υποθυρεοειδισμός) των ορμονών αυτών. Για την πρόληψη της εμφάνισης των εκτροπών από τη φυσιολογική θυρεοειδική λειτουργία, η προσφορά στον οργανισμό επαρκούς ποσότητας ορισμένων συστατικών παίζει σημαντικό ρόλο:
- Ιώδιο. Η διατήρηση ενός ικανοποιητικού ισοζυγίου ιωδίου στον οργανισμό αποτελεί προϋπόθεση για την ομαλή παραγωγή και δράση των θυρεοειδικών ορμονών. Σε περιπτώσεις σοβαρής ανεπάρκειας μπορεί να εμφανιστεί υποθυρεοειδισμός. Όμως, και τα πολύ υψηλά επίπεδα ιωδίου είναι δυνατό να προκαλέσουν διαταραχές της λειτουργίας του αδένα. Συνεπώς, η τακτική παρακολούθηση της τιμής του ιωδίου στον οργανισμό είναι χρήσιμη.
- Σελήνιο. Το σελήνιο συμβάλλει στη διατήρηση της σωστής ποσότητας θυρεοειδικών ορμονών στο αίμα και στους διάφορους ιστούς. Επίσης, ένζυμα, τα οποία περιέχουν σελήνιο, συμμετέχουν στην «αποτοξίνωση» του αδένα (ειδικά σε περιόδους στρες) και στην αποτελεσματική διαχείριση των αποθηκών ιωδίου στο σώμα.
- Ψευδάργυρος και χαλκός. Τόσο ο υποθυρεοειδισμός όσο και ο υπερθυρεοειδισμός είναι δυνατό να οδηγήσουν σε ανεπάρκεια ψευδαργύρου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η συμπληρωματική λήψη ψευδαργύρου είναι δυνατό να αναστρέψει τον υποθυρεοειδισμό. Ακόμα, ο χαλκός είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της Τ4 και, όταν η διατροφική πρόσληψη χαλκού είναι περιορισμένη, ο ρυθμός παραγωγής της ορμόνης μειώνεται. Η Τ4 ρυθμίζει τη σύνθεση της χοληστερίνης στον οργανισμό. Συνεπώς, μπορεί να υπάρχει σχέση μεταξύ της ανεπάρκειας χαλκού, της αύξησης της χοληστερίνης στο αίμα και των καρδιαγγειακών παθήσεων – ειδικά σε άτομα με υποθυρεοειδισμό.
- Βιταμίνες. Το β-καροτένιο (μορφή της βιταμίνης Α), η βιταμίνη C και η βιταμίνη Ε αποτελούν σημαντικούς αντιοξειδωτικούς παράγοντες που προστατεύουν τον θυρεοειδή από τις επιπτώσεις του οξειδωτικού στρες. Οι βιταμίνες Β2, Β3 και Β6 συμμετέχουν στη διαδικασία σύνθεσης της Τ4.
- Τυροσίνη. Η τυροσίνη είναι ένα αμινοξύ, το οποίο έχει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλά τρόφιμα που αποτελούν καλές πηγές τυροσίνης, όπως είναι τα ψάρια, το κοτόπουλο, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, τα γαλακτοκομικά, οι μπανάνες, τα φασόλια και οι ξηροί καρποί.

Comments